Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Sunday, November 6, 2016

Way To Long . Allahu :')

November 06, 2016 0

Assalammualaikum ! haaaaaaaaah (tarik nafas) lamanya tidak menaip kat laptop !!! Serious after having my PT3 it's like a YEAR ! ago . So , any new news Syara ? *sighs* news like having my paper for PT3 ke ? Umm okay maybe I can share a lil bit experience of having it .

Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris


1.  Baaaaasically for BM AND BI it's tidak tough (I'm not kidding) it's easy and can buat korang senang untuk buat " careless mistakes " I repeat " MISTAKES " which means banyak kesilapan lah . Especially for the karangan . (I only got like setengah jam lagi) to do my karangan . So ! I did as fast as a lightning tho it sounds terrible I did it alhamdulillah :') Rasa nak nangis pun ada kerana masa terlalu mencemburui saya ketika itu . *Ayat skema sudah mari* . For my BI paper pula , it's easy peasy alhamdulillah . At first ! Syara doa banyak-banyak ofc lah kan exam besar :) and it makes me feel calm because you know that all of your struggle selama 3 tahun di sekolah menengah semua keluar time tu juga and when you pray you also know that Allah is the biggest . Allah bantu saya jawab dengan tenang than BM (But I did well juga untuk Bahasa Melayu sebab I put a lots and lots of peribahasa hehe .) For those yang form 2 this year untuk PT3 next year I just going to give an advise (tak dapat results lagi dah nak bagi advise berlagak minah ni) . I know it looks like berlagak but just sharing kan so why not . Okay ! For BM at least hafal some peribahasa not like some actually but kalau boleh perbanyakkan untuk menambahkan extra marks inshaallah .. For BI read , read and read . That's all . (Umm dude like seriously ? You just read ? read apa newspaper ? Magazine ? Novel ? OR comics ? . Well , semua pun boleh ! Tak tipu lah weh .. semua boleh as long as it was in english language lah hehehe , kalau tak rugi masa anda . Kalau nak ayat power-power untuk BM (saya pun biasa je sebenarnya yang keluar time tu keluar Allahu :') ..) Bacalah at least satu buku BM satu hari ? Alahhhhh , novel cinta-cinta tu pun korang bacalah *But I didn't* ,.. Baca buku teks pun dah cantik sangat .


Maths & Science


2. Fuuuuuuh Ya Allah , panjang aku taip untuk BM AND BI je kot . Yelah tips :) . Okay let's proceed to maths and science . Sebelum itu , siapa benci maths and science ? Alah tak perlu benci-benci pun sebab belajar juga ilmu juga . For maths and science ni 2 subjects yang cikgu Syara sendiri cakap ( subject killer ) but hey ! Wake up ! Subject killer or you're the one who kill yourself ? Don't be to sad about those two subjects . Why ? Sebab subjek-subjek ini juga yang akan digunakan anda pada masa hadapan kelak . Ya , dua subjek ini penting in our life . It's like esok aku nak bangun pukul 7.00 a.m. so I need to sleep at least 8 hours for today so I have to sleep at 10.00 p.m. this night . It's really important !!! And how about science ? Yang itu lagilah ! Science ni macam basic needs of life . Suka or not kena sukakan ..sebabnya kita manusia yang tercipta ini perlu belajar juga bagaimana kita tercipta ..Why kita di dunia ? As a khalifah isn't ? Science ini banyak dalam islam . Buka Al-Quran pun kita baca terjemahan subhanallah :') menitis air mata right ? . Untuk biasakan senang jawab soalan maths , cikgu Syara cakap satuuuu je buat banyak latihan , buat banyak latihan , buat banyak latihan . Sampai terbiasa (But then , the soalan came up differently :").. ) Weh readers , at least lah kan .. at least Allah saw kau punya usaha tu itu yang penting bila kita berusaha inshaallah Allah kurniakan kejayaan eventhough , it's hard macam mana pun ! Percaya Allah :') dan jika , kau begitu benci akan subjek ini kau sama seperti aku yang dahulu . Dahulu , aku rasa bodoh sangat bila jawab soalan maths seperti aku tidak pernah belajar selama 6 tahun di sekolah rendah *Hinanya aku :')* But once ! Once , aku menjejakkan kaki ke sekolah menengah form 1 macam era baru bagi aku (buka buku baru bab baru) . Di mana , aku rasa selesa dengan seorang cikgu matematik Pn . Wan Zarini :) Cikgu yang cute sangat hehehe . Time tu aku memang lemah yelah memang dah lama tak suka maths tetapi , setelah jumpa cikgu tu alhamdulillah pemikiran immatured yang tidak suka berubah kepada suka dan ingin membuat banyak latihan . Ya Allah .. tidak tergambar rasanya . Can't describe ! Yelah kau tak suka .. then jadi suka ? Pelik kan ? Tapi itulah manusia . Apa-apa pun cikgu ini ajar juga saya walaupun agak lemah ketika itu mashaallah .


Masuk form 2 aku makin interested dengan science pula ! Tapi , ingat maths aku masih lagi suka hingga kini alhamdulillah . Walaupun results tak sehebat ahli matematik ke apa ke . Tapi grateful Allah masih kurniakan rasa suka pada subject tu . Ok tamat . Hehe panjang bebenor ya . It's been a long time tulah kan . But I guess , for these 2 subjects banyakkan membaca formula , cara nak buat dan banyakkan latihan . Inshaallah ..


3. Sej , Geo and Agama


3 subjek ini mudah kerana 2 subjek ditolak keluar daripada menjawab secara bertulis iaitu Sej dan Geo as korang semua mungkin tahu . Untuk Sejarah temuramah orang based on tajuk tempat yang diberi . Contoh tahun ini , bangunan bersejarah . So , I choose Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah . Masjid yang sangat lawa ! Subhanallah :'DD ketika menjejakkan kaki terasa Allah permudahkan urusan sangat . Time tu , boleh buat dalam group tapi , Syara buat sendiri malas hendak berbalah tentang ke mana hendak di tuju especially budak-budak yang akan menyerahkan segala tugas pada si nerd (which is me :')..) sedih jugalah . Tapi ! Alhamdulillah did it !!! Geo pun lebih kurang but this time , Syara buat 2 orang dengan kawan India seorang . Banyak masalah juga , sebab tak sempat photostate hers (kertas borang soal selidik dia) but alhamdulillah settle juga by that day sebab ada bilik ICTL ! Wow it really means a lot . Next , Agama ! My fav subject selepas maths and science ! hihihi . This subject senang sangat nak score jika anda .. ya anda .. banyakkan membaca buku-buku berunsurkan islamik dan berilmiah . Inshaallah mudah menjawab kerana ia lebih kepada soalan spontan like 


Bagaimana .. Mengapa ... Wajarkan ...


So you have to think wisely . Hey ! Awak orang islam kan ? Inshaallah boleh ! :)



I guess , itu sahaja for today will continue updating jika diberi kesempatan oleh Allah :') Pray for my PT3's results and for my best aliran untuk form 4 next year syukran yang amat ! :DD



Yang Benar ,


Hamba Allah



(Segala salah silap ketika menulis dan mengarang ayat di atas is because of me , I and myself kerana saya tidak sempurna dan Allah menjadikan hari saya sempurna :') sekali lagi , mohon maaf andai terkasar ayat sehingga terasa dan membuatkan anda terhina saya mohon maaf .. )


Read more...

Saturday, December 5, 2015

Study Group! - for PT3

December 05, 2015 0
Assalammualaikum peeps  ! (⌒o⌒)

Okay Syara nak share moment time kitaorang pergi library haritu... 

Serious seronok gilaaaa time jumpa kawan² bila dah lama tk jumpa then buat pulak revision together  ! Ya Allah mmg best moment ever  ! Okay first kitaorang plan lah kt group whatsapp. Kt group yg mmg khas untuk discuss about that thing. Kitaorang kinda tk sure day and time nk pergi sana mmg time tu tk confirm pun nk jumpa ke or what. But mmg Mar and Aina pun tk ada transport and etc ..


 Nasib they got meee and my mom so that diorang boleh follow Syara & Liyana hahahahahaha time tu rasa blessed sgt 🙌sbb dpt belajar sama². Syara set time dari pkl 11AM - 3 PM but syukur sangatttt dapat bertolak awal pkl 10:30 dh smpai tapi tunggu Liyana on the way dari Klang ambik masa 14 minit jugaklah huhuhu 😌 jauh kannn so tunggu punya tunggu finally.. Duhhh 😂 lol. 


After that, kitaorang belajar maths and science... Mmg excited gila dowh!  Hahahahahaha dude okay kitaorang belajar dlm 4 hours jugaklahhhh wow mmg tak sedar tau-tau dh pkl 1:30 PM so Syara & Liyana pergi surau to perform our solat. Syara ingt satu je belajar² jugak solat jgn tinggal right?  😳  Mar and Aina can't hahahahahaha 😂 no need an explanation lahhh. 

Lepas solat naik library then pergi food court! Syara mkn roti yg bawak je hahaha at least jimat duit (tapi serious that time mmg rasa nk mkn nasi  😭 ) nasi ayam kat situ RM 4.00 jeee cuma I don't bring money huhu tkpe janji mkn buat alas perut 👌


Kemudiannnnn jeng³ mulalah activity berselfie bagai nak rak. Eh² rak jatuh Hahahahahaha 😂 😂 okk proceed . Ini gambar yang sngtlah marvelous! 🙆




Okay ni collage ! Syara ofc lah yg pkai speck tuuuu hahahah skema kot

Sayang kat Liyana sorang niii 8 years dah our friendship alhamdulillah... Dude she's the best kawan I've ever known! 😁😊


This is Mar and Aina! Love them like a lot!!! 😸😹😻



Selfie part ni muka aku paling kelakarrr 😂😂😂


2nd selfieee


3rd selfie ft background daun hijooo hahaha! ✌


👊 jangan kacau kitaorang tgk view yg indah lagi permai ni 


candid by Aina was a perfection!  Hohohoh 😎

Actually berlambak lagi gambar kitaorang but 8 pun dah cukup menggambarkan moment kat library tun uda hari khamis bersamaan 3/12 harituuuu sooo ni kira throwback / flashback lahhh hehehe 😆 semoga berkat kami belajar boleh dapat flying ✈  colours Amin...

Tamatlah hari khamis dgn moment yg indah gila dude! Oklah wassalam peace yow!!   v(=∩_∩=)フ

Read more...

Saturday, November 28, 2015

2016 hiatus .

November 28, 2015 0
Assalammuaikum,

I'm going to be hiatus next year because of PT3 . My heart was pounding. Anyway,  before this I've been hiatus for a year too . It's also because of examination such as PT1 & PT2 . But it's not my ' rezeki ' to get straight A's. I'm not shy to tell you that I'm failed. Yes. (failed in being a smart student)  I'm going to explain why I don't pass the test. 

Dear readers, 

I've been failed because of myself. Yes!  I don't study hard, I don't take it seriously though I know the test were going to be hard. I suppose to work hard. I thought you guys did expecting that I'm not such a responsible student. I admit. The PT3 syllabus were extremely hard!  It's enough to make your heart broken into a pieces during getting the results. I don't  even want to blame anyone else. But,  TBH the teachers don't even give us our exam papers. Exactly! Now you know that this is our dilemma. And how did I knew the results it's because of SAPS. I only knew grades and marks. But what did I do wrong in the test?. Mom said I should minta kat cikgu all the papers because it's really an important situation. Yeah mom's right! 

Actually, none of us want to get those kind of results. It's not really what we really hope we'll get. But it's fate. Allah knows what the best for us. I mean our batch. Even though I got all of those failures things but, hey!  It's not the end of the war. Sometimes, you have to lose the battle so that you can win the war. InshaAllah may Allah ease everything. 

I am upset. But mom said that's fine. Allah will help you if you help yourself. Instead of crying think something that can change your grades. I hope my mom's instinct was going well. Me neither. And guys, to whom were at form 1 & form 2. Be strong 💪. We really need to work even more hard than before. Life is worth. Don't waste your time by ' berangan ' with pakwe/makwe like my mom said. 

Okay for those yang pelik because Ingat saya main² for this whole time you're totally wrong 😃 . I did went to the tuition for an extra classes during night. I did study before the exam for more than a month. I did focused on the class during the asassement.  Yeah but it's not my rezeki to get full marks and flying colors in the PT2's examination period. Mom said : Itu ketentuan Allah yang penting struggle lagi. Don't give up that easy! It's to early. Do something. Well, I love her very much. :') oh!  And yeah I'm going to show you this images of a miracle things ever! MashaAllah. 




So have faith on him. Jangan tinggal solat inshaallah miracle will always happen to you and also me Amin... 

That's all wish you all the best PT3 candidates!  And Happy New Year!  Wow it's toooo early kan?  But why not hehe.


Sincerely, meeeee 👌



 
Jangan lupa baca doa akhir tahun dan awal tahun nanti. May Allah bless us :D

Wassalam. 
Read more...

Most viewed!